یک بارداری سال با انجام این 5 کار !

لطفا این مطلبو خانم های باردار بخونن و به این راهکارها و توصیه ها عمل کنند تا یک بارداری سالم و خوب را داشته باشند و علاوه بر حفظ سلامتی خودشون ، یک بچه خوب ، سالم ، تپلو و بامزه را به دنیا بیارن!





بعضی از خانم ها در دوران بارداری فقط به بچشون فکر میکنن و اصلا به خودشون نمیرسن در حالی که این کار کاملا اشتباهه و اونها یادشون رفته که بچه تو وجود خودشونه و تا وقتی که خودشون سلامتی نداشته باشند بچشون هم سالم نخواهد بود.

 

 







حدود ۳ تا ۵ درصد خانم ها در دوران بارداری به دیابت مبتلا میشوند زیرا بارداری باعث میشود تغییراتی جدی در بدن یک زن به وجود آید . با توجه به اینکه بدن مادر تامین کننده تمام مواد لازم برای حیات جنین و کودک است ، در نتیجه دستگاه های مختلف بدن مادر با حداکثر ظرفیت ، مشغول به فعالیت می شوند. بارداری در واقع یک بیماری نیست ، بلکه بخشی از زندگی طبیعی یک زن است . به همین دلیل در دوران بارداری به یک رژیم مخصوص نیاز نیست ، اما تغذیه باید کامل و مغذی باشد .

در کشور ما عبارت نادرستی متداول شده است که خانم باردار باید به جای دو نفر غذا میل کند! توصیه های قدیمی ، سالهاست که با اطلاعات امروزی قابل توجیه نیست . در سه ماه نخست بارداری ، قسمتهای مختلف بدن با وضعیت جدید هماهنگ میشوند . این پدیده ممکن است برای عده ای از خانم های باردار مشکلات فراوان جسمی و روحی بوجود آورد ، به عنوان مثال حالتهای تهوع یا استفراغ های صبحگاهی و ناخوشایند بودن بعضی غذاها ، تمام این پدیده ها ناشی از تغییرات هورمونی و اغلب نیز بی ضرر است و هنگامی که بدن به وضعیت جدید عادت کرد ، خود به خود از بین میروند .

با وجود این ، فراموش نشود که خانم های باردار باید از لحاظ روحی و جسمی مورد حمایت قرار بگیرند و در این میان ، یک غذای مغذی برای ایشان میتواند نقش مهمی ایفا کند . اصول تغذیه خانم های باردار همان تغذیه صحیح و سالم است.









۱ ) افزایش وزن در بارداری به سلامت مادر و جنین آسیب می رساند

پزشکان و متخصصان تغذیه همیشه خطرات ناشی از افزایش وزن را گوشزد میکنند . اکثر خانم های باردار چاق ، نوزادان چاق به دنیا می آورند و یکی از مشکلات زایمان ها نیز همین است . عوارض ناشی از تغذیه زیاد در دوران بارداری ممکن است سبب افزایش فشار خون ، اختلالات عملکرد کلیه ها ، مشکلات عروقی ( واریس ) و دردهای عضلانی در ناحیه ران شود .










 ۲ ) چاقی یعنی وجود کالری بیش از نیاز بدن

چاقی اصولا زمانی به وجود می آید که بدن به دلیل مصرف مواد غذایی فراوان ، بیش از نیازش کالری دریافت کند . نیاز به کالری در دوران بارداری بسیار کمتر از آنچه عموما گفته میشود ، افزایش می یابد . برای مثال از چهار ماهگی بیش از ۲۶۰۰ کیلوکالری در روز و از هفت ماهگی نیز بیش از ۲۸۰۰ کیلوکالری در روز نیاز نیست . بهترین وسیله کنترل افزایش وزن ، وزن کردن به طور منظم است . هرگز فراموش نکنید که نباید فقط در دوران بارداری به تغذیه کامل و صحیح توجه کرد بلکه باید همیشه به آن توجه داشت .

تغذیه صحیح یعنی بدن انسان تمام مواد غذایی مورد نیاز روزانه خود را به اندازه کافی و با نسبتهای دقیق بدست آورد . باید توجه داشته باشیم که تغذیه خانم های باردار مانند سایر خانم هاست و به کالری یا مواد غذایی بیشتر ( چربی ها ، پروتئین ها و … ) نیاز ندارند ، اما احتیاج بیشتری به ویتامین ها و مواد معدنی دارند .

برای مثال مصرف روزانه نیم لیتر شیر ، هم پوشش دهنده کافی برای کلسیم روزانه است و هم مواد دیگری نیز همراه دارد . مواد غذایی ای که به طور معمول استفاده می شوند ، اغلب نمی توانند آهن مورد نیاز بدن خانم باردار را تامین کنند . از چهارمین ماه بارداری ، بدن آهن بیشتری نیاز دارد . مصرف هفتگی جگر ، میتواند این نیاز را پوشش دهد و همزمان مصرف ویتامین C باعث میشود آهن مواد غذایی بهتر مورد استفاده بدن قرار گیرد . با توجه به این که نیاز به آهن در خانم های باردار به طرز قابل توجهی بالاست ، بنابراین با تجویز پزشک ، در صورت نیاز از قرص آهن استفاده شود .








۳ ) نمک مضر است

بدن انسان ، روزانه فقط به یک تا سه گرم سدیم به شکل نمک نیاز دارد ، اما متاسفانه امروزه این ماده تا ۱۵ گرم در روز نیز مصرف می شود چراکه اغلب غذاها ، خواه ناخواه ، دارای مقادیر بسیاری نمک ( نمک مخفی ) هستند به همین دلیل انسان باید از مصرف نمک اضافی خودداری کند .









۴ ) به اندازه کافی آب بنوشید


به اندازه کافی نوشیدنی میل کنید . نوشیدن آب برای بدن بسیار ضروری است . آب در واقع بخش اصلی خون و وسیله ای برای حمل مواد غذایی به تمام سلول های بدن است . به جز آبی که همراه مواد غذایی مصرف میشود ، روزانه تقریبا به ۲ لیتر مایعات نیاز داریم که میتوان از  آب ، چای و قهوه که هیچ کالری ندارند برای تامین مایعات بدن استفاده کرد .

در سه ماه آخر بارداری نباید بیش از میزان گفته شده ، آب بنوشید زیرا در این دوره ، بدن در حالتی است که آب را حفظ می کند و به همین دلیل باید در مصرف نمک نیز بسیار کنترل شده عمل کرد . نمک باعث میشود آب ، مدت بیشتری در بدن بماند .






۵ ) شش وعده غذا به جای سه وعده اصلی

با مصرف غذا به صورت وعده های بیشتر ، دستگاه های مختلف بدن بهتر میتوانند روی مقدار غذای مصرفی ، عمل گوارش را انجام دهند . علاوه بر این باید بدانیم که ضمن مصرف مواد غذایی باید به مغذی بودن آن نیز توجه کنیم چون این مساله سبب میشود روند رشد جنین سالم و صحیح و زایمان نیز راحت باشد . یک توصیه بسیار مفید در مورد خانم های باردار و فرزندشان که البته ارتباط مستقیمی با تغذیه ندارد ، خودداری صد در صد از کشیدن سیگار است . صدمات فراوان این مساله به مادر و جنین مدت هاست به اثبات رسیده است . البته توصیه ما این است که آن را برای همیشه ترک کنید . فراموش نکنید : هر آنچه به سلامت مادر صدمه برساند ، سلامت جنین و نوزاد را نیز تهدید میکند .

 

دکتر اسدالله رجب – متخصص اطفال و دیابت
منبع : روزنامه جام جم


نظرات 1 + ارسال نظر
nazanin@niusha چهارشنبه 25 دی 1392 ساعت 13:50 http://8mylove8.blogfa.com

سلام خوبی؟
منو اجیم بعده قرررررررررررررن ها برگشتیم مرسی ک سرزدی
لینکت کردیم

قربونت عزیزم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد